Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Mongolië, op het ritme van de natuur

Eeuwenlang werd er vanuit het Westen angstig uitgekeken naar het onnoemelijke gevaar dat uit het Oosten kwam. De woeste Mongoolse hordes dreven ganse bevolkingsgroepen in angst voor zich uit terwijl ze het grootste rijk ooit vormden en zo mee de geschiedenis van Europa en de wereld bepaalden. Maar stilletjesaan is de tijd gekomen om de tocht in de omgekeerde richting aan te vatten... Nu is het voor de Westerling een verademing om terecht te komen in hun wereld, waar het leven nog gedomineerd wordt door ongetemde natuur. Imponerende bergketens met kristalheldere meren, eindeloze steppes en de machtige Gobi-woestijn vormen het décor voor een volk dat op een unieke en inventieve manier blijft leven op het ritme van de natuur.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“De taiga-, steppe- en woestijngebieden van Mongolië zijn onderling zeer verschillend, maar stralen allemaal de ultieme vrijheid van de mensen uit.” - Reisleider Mongolië Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Mongolië. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – ULAANBAATAR

We vertrekken vanuit Brussel naar Ulaanbaatar.

Dag 2

ULAANBAATAR

Bij aankomst rijden we naar het luxueuze KEMPINSKI HOTEL waar we inchecken en ons even kunnen opfrissen. ’s Middags komen we opnieuw samen voor de lunch in een lokaal restaurant. In de namiddag starten we onze kennismaking met de Mongoolse hoofdstad en haar inwoners. Het contrast tussen eeuwenoude tradities en een ontluikende 21e-eeuwse democratie is hier het meest voelbaar. Traditionele gers en boeddhistische kloosters wedijveren met de in communistische stijl opgetrokken flatgebouwen. Het Sukhbaatarplein is een belangrijke ontmoetingsplaats en in het midden staat het beeld van Sukhbaatar, gericht naar het oosten. Op wandelafstand bevindt zich het National Museum of Mongolian History. De tentoonstellingen verhalen onder andere over archeologische opgravingen en vondsten en over de Turkse periode. Hier ontdekken we ook een prachtige collectie traditionele Mongoolse kledij van de verschillende etnische groepen die het land rijk is. We genieten van een lokaal diner en overnachten in het hotel. (L,D)

dag_2_Hovsgol_-_shutterstock_86496595_(Large)

Dag 3

ULAANBAATAR – MURON – HOVSGOLMEER

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Muron, de hoofdstad van de provincie Hovsgol. We rijden met onze landcruisers richting het Hovsgolmeer. Ten noorden van de Hangai bergen, nabij de Russische grens, wordt de Hovsgolregio gedomineerd door het Hovsgolmeer, ook wel de Donkerblauwe Parel genoemd. Dit is het Mongoolse broertje van het 300 kilometer verder gelegen Baikalmeer. Onderweg stoppen we bij de Uushigiin Deer Stones. Deze stenen overblijfselen uit het bronstijdperk zijn opmerkelijk goed bewaard gebleven. We zetten onze twee uur durende rit verder. De onverharde weg wordt geflankeerd door steppe en beboste heuvels. Onderweg zien we kuddes grazende geiten, schapen, half wilde paarden en met wat geluk een arend die sierlijk in de lucht suist. Afhankelijk van het vluchtschema lunchen we in Muron of Hovsgol. We komen aan bij het gerkamp, gelegen aan het kristalheldere meer met besneeuwde bergen op de achtergrond. We merken meteen dat de streek haar bijnaam Zwitserland van het Oosten niet gestolen heeft. We dineren en overnachten in het ALAGTSAR GERKAMP. (O,L,D)

Dag 4

HOVSGOLMEER

Na het ontbijt maken we een wandeling door de ongerepte bossen langs de oevers van het Hovsgolmeer, dat door een 90-tal stroompjes en rivieren gevoed wordt. Slechts via één rivier, de Egiin, vloeit water weg dat uiteindelijk uitmondt in het Baikalmeer in het naburige Siberië. In afmetingen is dit het op een na grootste meer van Mongolië, na het zilte Uvs Nuurmeer. Het is wel het grootste meer qua volume, dat op sommige punten tot 262 meter diep is. De Donkerblauwe Parel bevat 65% van het zoet water in Mongolië en zo’n 2% van ‘s werelds watervoorraad. De heuvelachtige flanken van het meer zijn begroeid met wilde bloemen en naaldbomen. Afhankelijk van het seizoen ontmoeten we tijdens onze wandeling de Tsatanen, een rendiervolk dat nog in de bossen leeft. Ook gaan we op bezoek bij een lokale familie Mongoolse nomaden, waar we gastvrij onthaald worden. We keren terug naar het gerkamp. Na de lunch maken we een rit te paard door de steppe. De oneindigheid van het landschap is indrukwekkend. We eindigen de dag met een ontspannende wandeling naar de top van een nabij gelegen heuvel waar we genieten van een prachtig uitzicht over de omgeving. We dineren en overnachten in ons gerkamp. (O,L,D)

Dag 5

HOVSGOLMEER – MURON – ULAANBAATAR

Na het ontbijt rijden we terug met onze landcruisers naar Muron voor onze binnenlandse vlucht naar Ulaanbaatar. Afhankelijk van het vluchtschema lunchen we in Muron of Ulaanbaatar. Bij aankomst checken we opnieuw in, in het KEMPINSKI HOTEL. Mongolië kent weinig industrie, maar is vooral een paradijs voor grote kuddes dieren, waaronder geiten die kasjmierwol leveren. In de hoofdstad wordt deze wol op grote schaal verwerkt. We brengen een bezoek aan een van de grootste fabrieken van Mongolië. Niet alleen Mongolen, maar ook veel Noord-Koreaanse dames zijn hier aan het werk. De kostbare wol wordt hier verwerkt tot allerlei verfijnde kledingstukken. Hierna staat een bezoek aan het monument Zaisan gepland. Het werd door de Russen gebouwd ter ere van de vriendschap tussen beide naties. Van hieruit hebben we een prachtig zicht over de stad. Tot slot bezoeken we het winterpaleis van Bogd Khan, een indrukwekkend paleismuseum, en één van de weinige constructies die niet geleden heeft onder de Stalinistische zuiveringen. We dineren en overnachten in het hotel. (O,L,D)

dag_5_shutterstock_513247414_(Large)

Dag 6

ULAANBAATAR – HUSTAIN NURUU – ELSEN TASARKHAI

We starten de dag met een heerlijk ontbijt. Onze eerste stop is het Hustain Nuruureservaat. De beboste steppe huisvest de laatste echte wilde paarden, de Przewalski of Takhi. Dankzij de inspanningen van een Nederlandse dierentuin werden de dieren succesvol geherintroduceerd. Na onze lunch rijden we verder naar Elsen Tasarkhai, waar we tegen de avond aankomen. Elsen Tasarkhai maakt deel uit van de Mongol Els zandduinen en vormt een uniek kader met zijn woestijngebied te midden van een groen steppelandschap. In de late namiddag ontdekken we de zandduinen van Elsen Tasarkhai. De duinen lopen over een afstand van 80 kilometer, maar zijn amper enkele kilometers breed. Tijdens onze tocht per kameel wanen we ons in de Sahara. We brengen een bezoek aan de eigenaars van de kamelenkudde. Nomaden leven zonder enige vorm van verspilling, van de kameel gaat dan ook niets verloren. De wol wordt verwerkt tot dekens, het haar tot touwen geslagen, het vlees verwerkt in een noedelmaaltijd en de gedroogde uitwerpselen dienen als brandstof. De waardevolle melk wordt puur gedronken of verwerkt tot airag, boter en kaas. We dineren en overnachten in het HOYOR ZAGAR CAMP dat volledig volgens ecologische standaarden werd opgebouwd en hier bijdraagt aan het behoud van alle natuurschoon. (O,L,D)

Dag 7

ELSEN TASARKHAI – KARAKORUM

Na ons ontbijt rijden we naar onze eindbestemming: Karakorum. We nemen onze lunch in het gercamp. Tijdens de heerschappij van Ogodei, zoon en opvolger van Genghis Khan, diende deze stad als politieke, culturele en economische hoofdstad van het Mongoolse rijk. Onder meer de Vlaming Willem Van Rubruck kwam hier langs en prees de stad voor zijn religieuze tolerantie. Na 40 jaar verhuisde zijn opvolger, Khublai Khan, de hoofdstad naar Beijing en kwam de stad volledig in verval. Met de restanten van de stad werd het eerste grote boeddhistische klooster van Mongolië gebouwd: Erdene Zuu. Oorspronkelijk telde het klooster meer dan 100 tempels voor meer dan 1.000 monniken, maar op drie tempels na werden ze allemaal vernield tijdens de Stalinistische zuiveringen. Recent werd een mooi museum aan de site toegevoegd, wat ons een goed beeld geeft van de oude stad en enkele verrassende, nieuwe vondsten tentoonstelt. We bezoeken de overblijvende tempels van het klooster en maken kennis met enkele typisch Mongools boeddhistische figuren. We dineren en overnachten in het IKH KHORUM GERKAMP. (O,L,D)

Dag 8

KARAKORUM – ONGHIIN KHIID

Na het ontbijt beginnen we aan onze ongeveer zes uur durende tocht naar Onghiin Khiid. De eindeloze landschappen maken grote indruk en ondergaan geregeld een verrassende gedaantewisseling. Stilletjes aan verdwijnen alle kleuren uit het landschap en wanen we ons op het einde van de wereld. Plotseling zien we enkele heuvels, een stromend riviertje en bevinden we ons opnieuw in een kleine oase. Hier stond vroeger een van de grootste kloosters van Mongolië. In 1939 werden meer dan 200 monniken vermoord en werd ook het klooster volledig vernield. Tussen de ruïnes wordt er sinds 1990 gewerkt aan de bouw van een nieuwe tempel. We lunchen onderweg. We verkennen de omgeving en bezoeken de ruïnes, waar we op zoek gaan naar het geheim van Onghiin Khiid. Hierna dineren en overnachten we in het SECRET OF ONGI GERKAMP. (O,L,D)

dag_8_shutterstock_1302786793_(Large)

Dag 9

ONGHIIN KHIID – GOBI

Na het ontbijt beginnen we aan onze tocht door de weidse steppe naar de Gobiwoestijn. We lunchen onderweg. Bij de meeste mensen roept Mongolië enerzijds beelden op van oneindige steppes vol paarden, schapen en geiten en anderzijds van de woeste Gobi: een woestijn met eindeloze zandduinen en kamelen. De verhalen en beelden van de heldhaftige avonturiers die met gevaar voor eigen leven door de woestijn trokken en er allerlei belangrijke paleontologische vondsten deden, versterken dat beeld nog. Maar de realiteit is verrassend anders: de droge zandduinen vormen slechts 3% van de totale oppervlakte van de regio. De droge, heldere lucht zorgt voor fantastische uitzichten en een ongelofelijke sterrenhemel. Elk geluidje wordt kilometers ver gedragen, maar de stilte kan er compleet en rustgevend zijn. Honderden kilometers in de omtrek is er geen gsm-signaal of internetverbinding. Voor uiterste noodgevallen is er een kortegolfradio in het gerkamp. In de late namiddag betrekken we onze tenten of gers in het DREAM GOBI CAMP. Elke ger beschikt hier over zijn eigen aangebouwde badkamer. In de late namiddag rijden we naar de Vlammende Bergen. Bij zonsondergang krijgen de zandstenen heuvels de diep oranje kleur van gloeiende kolen. Op de laatste dag van een legendarische expeditie werden hier bij toeval fossielen ontdekt. Een jaar later keerde de groep wetenschappers terug waarbij ze de alleroudste dinosauruseieren ter wereld vonden. Uiteindelijk werden meer dan 100 skeletten opgegraven, waaronder die van de Velociraptor, de papegaaibekachtige eirover Oviraptor en de Protoceratps Adrewsi. Na onze wandeling op deze historische plek genieten we van een indrukwekkende zonsondergang. We dineren en overnachten in het gerkamp. (O,L,D)

Dag 10

GOBI – KHONGOR

Na het ontbijt rijden we vandaag verder de Gobi woestijn in. We stoppen onderweg bij enkele mooie petrogliefen uit het bronstijdperk, die Ibexen, paarden, kamelen en een boogschietende man voorstellen. We lunchen in ons nieuwe gerkamp, en genieten na de lunch eventjes van onze deluxe gers. In de vooravond vertrekken we naar de Khongor zandduinen, een gebied van meer dan 900 km² met constant bewegende zandduinen die indrukwekkende combinaties van gouden kleuren krijgen in de avondzon. Met de kamelen bezoeken we een mooie canyon en daarna wandelen we zelf tot op de top van een van de vele zandheuvels. Voorbij deze zingende duinen strekt de steppe zich uit tot zover het oog reikt. Diner en overnachting in het BUREN GERKAMP. (O,L,D)

Dag 11

KHONGOR – GOBI

Deze ochtend rijden we na het ontbijt naar het Yolyn Am Valley Nationaal Park, gelegen aan de voet van het Altaigebergte. Lunch in het gercamp. Een eeuwenoude rivier heeft het verrassend groene landschap geboetseerd tot een slingerend pad omgeven door steile canyons. Deze kleine vallei huisvest onder andere de ibex, het argalischaap en lammergieren. Deze dieren zijn moeilijk te spotten. De pika daarentegen zien we met de regelmaat van de klok. Dit rondorige lid van de konijnenfamilie is de favoriete snack van de arenden. We volgen het pad langs een kabbelend riviertje tot aan de gletsjer, die ondanks de hoge omgevingstemperaturen standhoudt. Tijdens de hete zomermaanden zorgt deze schaduwrijke plek voor aangename verkoeling. We keren terug naar het DREAM GOBI KAMP voor het diner en nemen daarna afscheid van de Gobiwoestijn. (O,L,D)

Dag 12

GOBI – ULAANBAATAR – TERELJ NATIONAAL PARK

Na een vroeg ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Ulaanbaatar. We rijden verder naar het Terelj Nationaal Park hetgeen voornamelijk bestaat uit geërodeerde rotsformaties waarvan de hellingen bedekt zijn met dennen en lariksen. Onderweg stoppen we bij het enorme stalen standbeeld van Genghis Khan. Binnen in het standbeeld is er een klein museum en op de top van het beeld hebben we een mooi zicht op de omliggende vallei van de Tuul rivier. De rest van de dag genieten we van het prachtige park, met zichten op de Turtle rock en een bezoek aan het mooi gelegen Aryapala meditatie centrum. We dineren en verblijven in het BAYALAG RESORT. (O,L,D)

dag_12_shutterstock_236742013_(Large)

Dag 13

TERELJ NATIONAAL PARK– ULAANBAATAR

Na ons ontbijt keren we terug naar Ulaanbaatar. Na onze lunch bezoeken we het Choiijin Lama Temple Museum. Ondanks de recente constructie is dit gebouw een klassiek voorbeeld van boeddhistische architectuur met Tibetaanse en Chinese invloeden. Het oorspronkelijke huis van Luvsan Haidav Choiijin Lama, de broer van de Achtste Levende Boeddha, werd omgevormd tot een museum en herbergt nu een rijke collectie van oude teksten, maskers, religieuze instrumenten en schilderingen op zijdedoek, ook wel thangkas genoemd. Dit bezoek biedt ons dan ook een fascinerend inzicht in de Mongoolse versie van Tibetaans boeddhisme. We nemen vanavond afscheid van Ulaanbaatar met een gevarieerde show waarbij de befaamde keelzangers ons wegvoeren naar de desolate steppes. Diner in een lokaal restaurant. We overnachten in het KEMPINSKI HOTEL. (O,L,D)

Dag 14

ULAANBAATAR – BRUSSEL

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze internationale retourvlucht naar België. We komen aan in Brussel. (O)