“ In de tuin van Boeddha”

Bekijk enkel de foto's

Zondag 12 november/maandag 13 november 2023

11u30 was het tijdstip om samen te komen in de luchthaven van Zaventem
We waren een groepje van 4 koppels en 4 alleen reizigers, met de gids van ADA erbij waren we zo met 13.
We vliegen deze keer met Qatar Airways. Met 45’ vertraging vlogen we naar Doha om daar de volgende vlucht naar Colombo te nemen waar we in de vroege voormiddag aankwamen, aldaar stond de plaatselijke gids “Neelaka” van Sri Lanka ons op te wachten. Hij had nog voor iedereen een ketting van schelpjes bij zich.
Op weg naar het hotel kregen we al kennis hoe we de mensen begroeten met het “Namaste” gebaar en het woordje “Ayobowan” (welkom, hallo, goedendag).

Na dat we ons even konden opfrissen in het hotel, hadden we onze lunch in de buurt van het vroegere Dutch hospitaal. Het wordt beschouwd als een van de oudste gebouwen in Colombo en dateert uit het Nederlands koloniale tijdperk, nu is het een winkelpand en eetgelegenheid. Na de lunch gaan we nog op verkenning in de stad. Een warboel van marktkramen, bars en religieuze gebouwen van uiteenlopende geloven en tuk tuks die overal tussendoor manoeuvreren. In het oog springt vooral de “Jami-Ui-Alfar Moskee” telt 4 verdiepingen en is in Indo-Islamietische stijl gebouwd, in rood-witte patronen afwisselend gestreept, je weet niet waar je eerst moet naar kijken.
Het diner nemen we in het hotel.

Dinsdag 14 november

Na het ontbijt vertrekken we richting “Habarana”. Onderweg in “Negombo” zien we ook hoe de Nederlandse invloed hier heerste, ze hebben ook een kanaal gegraven vooral voor de handel. Hier bezoeken we de lokale plaatselijke vismarkt bij het strand zien we de typische vissersboten die terugkomen van de visvangst ook zien we hoe ze de vis te drogen leggen, aldaar maken we een kleine wandeling langs de kuststrook. We maken ook een tochtje met vissersbootjes in het kanaal tot aan de “Laccadiven zee” en terug , we zien vooral heel wat soorten vogels en varanen.

Na de lunch rijden we verder tot dat we de “rots van Dambulla” bereiken. Hier is een stukje werelderfgoed en staat op de lijst van Unesco.
Er zijn 8 tempels van Sri Lanka op deze lijst waarvan wij er 6 zullen bezoeken tijdens deze reis.
Na een klim van ongeveer een klein half uurtje bereiken we de rotstempels die bestaat uit 5 grotten in een enorme overhangende rots die vervolgens naast elkaar liggen. Hier is het dan ook schoenen uit. Iedere grot heeft een bijzondere collectie boeddha beelden en muurschilderingen. Ook vooral niet vergeten naar boven te kijken, de plafonds zijn versiert met duizenden Boeddha’s. de tweede grot is de grootste en meest indrukwekkendste.
In de namiddag en avond hadden we af en toe wel wat regen
Diner en overnachten doen we in het “Chinnamon lodge “ waar we 3 nachten zullen verblijven.

Woensdag 15 november

Vandaag, na het ontbijt vertrekken we voor een bezoek te brengen aan “Anuradhapura” met zijn Pagodes en Stoepa’s, ongeveer iets meer dan een uurtje rijden. In de oude heilige stad mag niet meer gebouwd worden en er mag ook geen alcohol geconsumeerd worden het hele complex bestaat uit ongeveer 40 vierkante kilometer met veel tempels en stoepa’s, aangelegde meren en rijstvelden. Hier zou ook een van de oudste boom staan die door mensen geplant is .

De boom in Sri Lanka wordt door boeddhisten in de hele wereld en met name die in Sri Lanka gezien als een van de belangrijkste oude relikwieën van het boeddhistische geloof. Het verhaal gaat dat de boom in de 3de eeuw voor Christus helemaal vanuit India naar Sri Lanka werd gesmokkeld door Sangamitte Theri, dochter van keizer Asoka. Ze had een takje van de Heilige Bhodi-boom in haar haar verstopt. Zij stichtte in Sri Lanka haar eigen boeddhistische nonnenorde.
Voor veel mensen is de boom ook een offerplaats. Veel boeddhisten zeggen dat ze door offers aan de boom achter te laten, later positieve dingen in hun eigen leven ervaren. Ze vragen de boom ook om hun baby’s gelukkig en gezond geboren te laten worden, en sommigen bezoeken de boom om genezing van hun ziekten en kwalen te vragen.
We zien ook stoepa’s en die bevatten relikwieën dat kan van alles zijn haar van de boeddha of een stuk tand of iets anders. De tand ligt ondertussen in “Kandy” maar die heeft ook en tijdje hier gelegen, maar “Anuradhapura” werd vernietigd door de “Tamils” uit zuid India. De stad werd verlaten en werd helemaal overwoekerd door de jungle en werd in de 19de eeuw pas herontdekt. Nu heb je de indruk dat je niet meer in een hele oude oude stad komt, dat komt door de restauratie, in de glorie periode liepen hier meer dan vijfduizend monniken rond. We zien ook de bekende maansteen en nog andere Boeddha beelden. De stad is een van de oudste en behoord tot de langst bewoonde stad ter wereld in die tijd.

Donderdag 16 november

Vandaag na het ontbijt reizen we in de voormiddag naar “Polonnaruwa” de tweede koningsstad met zijn koninklijke paleizen, Boeddha beelden, tempels en stoepa’s, waar we een deel per fiets en een deel te voet doen. “Polonnaruwa” was lang een verloren en vergeten stad, de oude gebouwen zijn deels door de natuur overwoekerd maar in de 19eeuw werd onder Britse bezetting aan de restauratie gewerkt. In het midden van de 9de eeuw was “Polonnaruwa” (ongeveer 2 eeuwen lang) de officielle hoofdstad.
Hier is het als een groot open lucht museum, we bezoeken onder ander het koninklijk paleis die oorspronkelijk uit 7 verdiepingen bestond en heel dikke muren had en nog heel wat andere gebouwen en badplaatsen.
In “Gal Vihare” bezoeken we de “Rock Temple”. Het centrale kenmerk van deze tempel zijn vier stenen reliëfstandbeelden van de Boeddha, die zijn uitgehouwen in de wand van een grote granieten rots
We nemen onze lunch bij “Priyamali Gedera Farmer” waar we een typische Sri-Lankeese maaltijd krijgen. We mogen ook eens in de keuken kijken waar we de bereiding van de gerechten kunnen volgen. Ze bieden een gepersonaliseerd buffet met een 20 tal gerechten met verschillende curries. Het eten wordt geserveerd in lemen hutten met rieten daken
Daarna gaan we op safari. Met 3 jeeps rijden we in het park rond op zoek naar de olifanten , we zijn er dan heel wat tegen gekomen, sommige staken de weg over net achter de jeep. Na de safari rijden we terug naar het hotel waar we ook ons diner nemen en overnachten.

Vrijdag 17 november

Na het ontbijt rijden we deze morgen naar “Sigiriya” om een bezoek te brengen aan de indrukwekkende leeuwenrots. Een rots van zo wat 200 meter hoog. Een van de populairste trekpleisters in Sri Lanka. De naam leeuwenrots komt van een enorme poot die onderaan de rots te zien is. Je begint eraan met de uitgebreide tuinen om de rots heen, de weg naar de top is niet zomaar een eenvoudige wandeling, in totaal zijn er ongeveer 1250 trappen, maar eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de streek en omringende jungle. Het is ook een van de reden waarom koning “Kashyapa” er eind 5de eeuw een burcht en paleis bouwde. Hij zou er zelf zijn vader levend erin gemetseld hebben, waardoor zijn halfbroer vluchtte naan India. Nog geen 20 jaar later kwam zijn halfbroer terug met een leger om de burcht terug in te nemen. Kashyapa pleegde daarna zelfmoord en de leeuwenrots raakte zo in de vergetelheid.
Bij het terugkeren halverwege de klim is er de spiegelmuur, en heb je ook nog een bijzonder hoogtepunt. Je treft er namelijk binnen op de rotswand beroemde fresco’s met hierop 22 sierlijke meisjes met ontbloot bovenlichaam. Wat de fresco’s precies uitbeelden weet men nog steeds niet zeker, bij het verder dalen zijn we ook de slangenrots.
We rijden verder richting “Kandy” en in “Matale nemen we onze lunch. Na de lunch krijgen we nog een uitgebreide kennis in de kruidentuin van de specerijen. In Kandy aangekomen brengen we een bezoek aan de tempel “ Dalada Maligawa” of de “tempel van de Tand”. De tempel van de tand in Kandy herbergt het meest heilige en belangrijke overblijfsel van Boeddha, namelijk de linkse bovenste hoektand van Boeddha. De tand werd via India naar Sri Lanka gesmokkeld. De binnenkant van de tempel is versiert met mooi houtsnijwerk. De tand zelf is helaas niet zichtbaar, die ligt opgeborgen in 7 gouden kistjes van opeenvolgende grootte. Op 26 januari 1998 werd hier een aanslag gepleegd op de tempel, er zijn nog duidelijk zichtbare gevolgen van die aanslag te zien. We hadden nog een culture Kandyaanse dans show met trommels en dans, met op het einde als hoogtepunt het vuurwandelen. En tijdens die show , waren maar nog net binnen toen een hels onweer uitbrak. Diner en overnachten in het Earl’s Regency hotel.

Zaterdag 18 november

Deze voormiddag bezoeken we de botanische tuinen van “Peradeniya”. Hier groeien meer dan 4000 soorten tropische plantensoorten. Deze tuinen waren ooit alleen voor de koninklijke familie van Kandy. Er is onder meer een mooie collectie orchideeën. Een mooie laan met palmen, een gigantische vijgenboom op het grasveld waar sommige takken ondersteund zijn en nog veel meer mooie planten. Daarna bezoeken we een plaatsje waar sarongs gemaakt worden we kregen uitleg over de verschillende stoffen, met nadien mogelijk tot aankoop. Dan was het tijd voor de lunch en na de lunch brachten we nog een bezoek aan de edelstenen, ook hier was uitleg over de soorten stenen die ze gebruikten, we lopen eventjes door het atelier waar we zien hoe de stenen bewerkt en geslepen worden. De rest van de namiddag viel in het water. Regen, regen, regen.
Diner en overnachten in het zelfde hotel.

Zondag 19 november

De rest van het programma van gisterenmiddag deden we deze voormiddag. We beginnen na het ontbijt met een ritje met de tuk tuks richting het grote witte Boeddha beeld. Niet dat deze boeddha zo bijzonder is maar hier kom je vooral voor het uitzicht van de stad, hier moeten wel schoenen uit om het beeld te beklimmen langs de achterkant waar je een prachtig zicht heb van de stad.
Daarna wandelen we langs het meer en de drukke markt waar we de levende sfeer opsnuiven van alles die te koop werd aangeboden, we wandelen verder richting station waar we de trein zullen nemen naar “Nuwara Eliya” Deze keer hadden we een lunchpakket. Tijdens de treinrit waren er mooie landschappen maar jammer van het weer, bijna de ganse treinrit hadden we regen.
Op de plaats aangekomen zijn we eventjes ons gaan opfrissen in het hotel om dan nadien door het stadje met de paraplu te wandelen langs de vele winkeltjes en marktjes tussen de regendruppels. Hier is vooral de Engelse stijl van de gebouwen te zien.
In “Nuwara Eliya” is het meestal wat frisser dan elders in het land, het is ook de hoogst gelegen stadje (1868 m) van het land.

Maandag 20 november

Na het ontbijt deze morgen brengen we een bezoek aan een thee fabriekje “Pedro”. Dit gebied is vooral bekend als de champagne streek van de thee. Maar het verhaal hier begint bij de koffie. Vroeger waren hier heel veel koffieplantages maar door een ziekte in de planten werd alles vernietigd. Zo zijn ze later dan op thee planten overgeschakeld wat een enorm succes werd. Momenteel word hier de beste thee ter wereld gekweekt gekend onder de naam “Ceylon”, het zijn alleen maar de bovenste blaadjes en de knoppen die worden geplukt meestal door vrouwen en de mannen werken in de fabriek waar wij dus ook een rondleiding krijgen hoe het proces van blad tot eindproduct komt. Vroeger lag hier alles in Britse handen maar nu is het wel onder de lokale bevolking.
Onderweg stoppen we nog bij een hindoe tempel en dan vervolgens door te rijden naar “Ella” waar we nog een moeilijke smalle weg wandeling maken naar de “Nne Arch bridge” een brug met 9 bogen prachtig gelegen tussen het groen en 24 meter hoog. Wat hadden ook het geluk dat er juist een trein voorbij kwam. Deze Nine Arch Bridge is een van de beste spoorweg constructies in de tijd van de Britten. Inmiddels is de brug alweer zo’n 100 jaar oud. Bijzonder aan deze brug is dat deze volledig is gebouwd uit rotsen, stenen en cement zonder gebruik van staal of metalen in de hele constructie. Hierna nemen we onze lunch in het bergdorpje “Ella” om vervolgens door te rijden tot de prachtige “Ravanawaterval” , het water dondert hier van zowat 30 meter hoog over vele trappen naar beneden en maakt er een adembenemend schouwspel van. In de late avond komen we aan in het “Yala Natonal Park” waar we ook ons diner nemen en overnachten, maar wanneer het donker was moesten we via de receptie begeleiding vragen wegens gevaar van loslopende wilde dieren.

Dinsdag 21 november

Vandaag word het programma omgegooid en gaan we in de vroege ochtend eerst het dierenleven gaan observeren, we hebben een ontbijtpakket deze keer mee. We zijn met 3 jeeps onderweg op zoek naar de luipaard, hij is wel ergens te zien achter het gebladerde van de bomen maar tegen wij daar waren, waren we al te laat er zijn eindelijk te veel jeeps in het park. We zien er allerlei soorten kleurrijke vogels, waterbuffels, herten, wilde zwijnen, olifanten en varanen. Na een avontuurlijke safari tocht keren we terug naar het uniek gelegen “Cinnamon Wild Yala” hotel. Voor we vertrokken voor de lunch stond er hier plots een olifant op de parking.
Na de lunch deze middag rijden we vervolgens door naar het tempelcomplex van “Kataragama”. En ook vandaag is het weer blote voeten dag. De Kataragama-tempel in Kataragama, Sri Lanka, is een tempelcomplex gewijd aan de boeddhistische beschermgod Kataragama Deviyo en de hindoe-oorlogsgod Murugan. Het is een van de weinige religieuze plaatsen in Sri Lanka die wordt vereerd door de boeddhisten, hindoese, moslims.In tegenstelling tot de andere tempels is het hier veel rustiger en weinig volk. Tijdens ons bezoek zaten hier veel malabarneushoornvogels die veel aandacht kregen. Ook tijdens de wandeling hier begon het hevig te regenen.

Woensdag 22 november

Na het ontbijt verlaten we het “Yala Natonal Park” en zijn op weg naar “Galle” Het is zonnig en bewolkt. Onderweg stoppen we in de omgeving van Galle bij de gekende steltvissers van Sri Lanka
Een paar slimmeriken kregen het idee om palen te plaatsen in zee en zo te vissen met een hengel van bamboe. Op deze manier verjaagden ze de vissen niet. Sommige zitten op een horizontaal stokje andere hangen aan de paal, dit vergt enorm veel vaardigheid en uithoudingsvermogen. In deze buurt heb je prachtige stranden. Onderweg hebben we nog een stop waar we konden proeven aan het sap van een kokosnoot. Ieder van ons kreeg zo een kokosnoot. Tegen de middag kwamen we aan in het hotel “Le Grand Galle” waar we ook de lunch namen. Hier zouden we ook afscheid nemen van de plaatselijk gids “Neelaka” wegens familie omstandigheden. Na een korte pauze en een nieuwe plaatselijke gids die ook Nederlands spreekt, bezochten we het stadje “Galle” met de paraplu mee want af en toe was regen.. In de stad valt nog veel te zien van de Nederlandse overheersing in de 17e en 18e eeuw. In deze tijd was “Galle” de belangrijkste havenstad van Sri Lanka. De "Groote Kerk", oorspronkelijk gebouwd in 1640 en herbouwd rond 1755, heeft een vloer met daarin diverse grafstenen van de oude Nederlandse begraafplaatsen, we bezoeken ook nog het Historical Mansion Museum in een oud Nederlands huis die gerestaureerd werd tot museum. Heel veel oude antieke stukken liggen hier, is misschien wel het grootste privémuseum van het land.
In 1663 werd door de Nederlanders een 36 hectare groot fort gebouwd, dat tegenwoordig op de werelderfgoedlijst staat. Dit fort heeft tijdens de tsunami van 26 december 2004 zijn dienst bewezen, het heeft een groot deel van de stad beschermd door de golf aanzienlijk af te remmen.
En er staat ook nog een Portugese vuurtoren de Nederlandse vuurtoren werd vernietigd door de Portugezen we maken de wandeling verder langs het fort.
Diner nemen we in het hotel.

Donderdag 23 november

Deze morgen rijden we richting “Kosgoda”. Onderweg zien we nog steeds de gevolgen van de tsunami van 26 december 2004. Er zijn onderweg nog 2 stops, eenvoudige maar indrukwekkende Tsunami-monumenten. Bij de eerste stop staat een boeddha die precies even hoog is als de tweede vloedgolf die over het land kwam (18,4 meter hoog) een klein museum hangt vol met foto’s van toen Met dit beeld wordt de omvang en hoogte van de golven weergegeven tijdens de Tsunami
Dit Boeddhabeeld werd op 26 december 2006 in Paraliya geopend als gedenkteken voor de meer dan 35.000 Sri Lankanen die stierven op 26 december 2004 door de Tsunami.
Bij de tweede stop is een tafereel uitgebeeld van de trein die weggespoeld werd door het water
Rond 09.30 uur kwamen de eerste van de gigantische golven, die door een aardbeving bij Indonesië werden veroorzaakt, aan bij Sri Lanka. De trein kwam tot stilstand toen het water eromheen stroomde. Heel veel inwoners in die buurt klommen op de wagons van de trein om te voorkomen dat ze werden meegenomen met de golven. Anderen stonden achter de trein in de hoop dat deze hen zou beschermen. De eerste golf zette de wagons onder water, hierdoor brak er grote paniek uit. Tien minuten later kwam er een enorme golf aan, die de trein tegen de bomen en huizen verpletterde met bijna alle omwonende in de buurt erbij. Alle wagons van de trein zaten overvol met mensen. Door de druk van het water en de mensenmassa in de trein, konden de deuren van de trein niet geopend worden. Hierdoor verdronk bijna iedereen in deze trein. Daarnaast werden de mensen op en in de trein van uit de trein geslingerd toen de trein meegesleurd werd. Het dodenaantal is boven de 30.000 opgelopen, daarnaast zijn er nog heel erg veel mensen vermist gebleven.

We rijden verder en bezoeken onderweg nog een mijn waar men maansteen ontgint ook hier krijgen we info hoe de stenen naar boven komen met de modder mee en daarna gespoeld word, dan is kennis nodig om de juiste stenen er uit te halen, en zien ook hoe de stenen worden verwerkt.
We komen aan in Kosgoda waar we een schildpaddenbroedplaats bezoeken. We zien er verschillende soorten schildpadden van klein tot groot.
Daarna rijden we terug naar “Galle” waar we nog een tweetal uurtjes vrij konden rondlopen in het stadje
S ’avonds was er nog een woordje om de gids te bedanken voor deze reis, daarna was het afscheidsdiner in het hotel.

Vrijdag 24 november/ Zaterdag 25 november.

Vandaag hadden we een vrije voormiddag, en na de lunch vertrokken we richting Colombo om zo naar de luchthaven te rijden. Rond 20u00 hadden we onze vlucht terug richting Doha, waar we de overstap hadden naar Zaventem.
Tegen 7 uur in de morgen kwamen we aan in het koude Belgisch regenlandje in Zaventem airport. Na een knuffel en afscheid van iedereen begon ook alweer het gewone leven voor iedereen.

Ook dit was Sri Lanka

De Ceylonhoen is de nationale vogel Van Sri Lanka
Bij iedere bezoek aan een tempel was het steeds schoenen uit, kleding tot over de knieën en schouders bedekt. Sokken waren wel toegestaan. Soms konden te tegels wel heel warm zijn.
Het nemen van selfies met de rug naar het Boeddhabeeld is verboden. Maar toch word het gedaan.
Op veel plaatsen bij de tempels zitten apen.
De weergoden hadden voor bijna iedere dag regen voor ons, de paraplu was je vriend op deze reis.
Ook nog dank aan “Sophie”, onze vaste reisleider ADA tijdens deze reis.
Alsook aan de plaatselijke gids “Neelaka”.
Jean-Marie Goemaere november 2023

Nog een kleine geschiedenis

In 1505 vestigden de Portugezen zich op het eiland en zij zouden blijven tot 1658. In In 1517 bouwden de Portugezen een fort bij de havenstad Colombo. Geleidelijk breidden ze hun invloed uit over de kustgebieden. Na tientallen jaren van oorlogen met de Portugezen verplaatste koning Vimaladharmasuriya I zijn residentie naar de stad Kandy, die in het binnenland gelegen was en die hij beter beschermd achtte tegen Europese aanvallen. Het doel van de Portugezen was niet enkel handel drijven. In hun godsdienstig fanatisme verwoestten ze ook hindoetempels en zelfs enkele boeddhistische religieuze gebouwen.
De Portugezen werden gevolgd door de Nederlanders. De Nederlanders waren vooral geïnteresseerd in de handel in kaneel en olifanten. Mettertijd kregen ze de hele kust van het eiland in handen, terwijl zich in de bergen in het binnenland het Singalese koninkrijk Kandy bevond. Om het monopolie op de kaneelhandel te beschermen hebben ze een aantal vestingen opgericht, onder andere in Galle en Colombo. Joris van Spilbergen was in 1602 de eerste die met de vorst van Kandy handelsbetrekkingen aanknoopte.
In 1796 namen de Britten het eiland over van de Nederlanders. Het werd een kroonkolonie in 1802. De Britten hebben wel het gehele land bevolkt en in het land zijn daarom ook veel Britse invloeden te zien. Nuwara Elia, wat een populaire vakantieplaats was, maar ook in de spoorwegen. Nakomelingen van onder anderen de Nederlandse kolonisten worden aangeduid als Burghers. Hun invloeden zie je nog terug in allerlei topografische namen.

Reisverhalen over Thambili & Kurundu

Sri Lanka

Heb je een vraag over anders dan anders of deze reis in het bijzonder?

Jean-Marie. Goemaere vertelt je er graag meer over, volledig onafhankelijk, gebaseerd op eigen ervaringen.